Jornada: “Recuperar l’Escola del Mar?”

Una reflexió necessària sobre patrimoni, educació i ciutat
Ahir, la Sala Mirador del COAC va acollir la jornada “Recuperar l’Escola del Mar?”, un debat obert sobre el valor simbòlic i patrimonial d’aquesta institució com a punt de trobada entre arquitectura i renovació pedagògica a Catalunya.
L’Escola del Mar, projectada per Josep Goday a la Platja dels Pescadors de la Barceloneta, va ser un referent internacional de modernitat educativa: una escola mixta, sense llibres de text ni exàmens, amb un model que posava l’infant al centre i que integrava arquitectura, pedagogia i entorn marítim. L’edifici, de fusta i elevat sobre pilars de formigó armat, simbolitzava una nova manera d’aprendre i habitar l’espai escolar.
Les intervencions de Mariona Genís, arquitecta, i Marc Cuixart Goday, arquitecte i net de l’autor, van permetre aprofundir en la rellevància històrica i pedagògica de l’edifici, així com en el seu impacte social. A la vegada, es van exposar els obstacles polítics i urbanístics que encara impedeixen la seva reconstrucció, tot i l’ampli suport ciutadà, cultural i institucional que defensa situar-la com a peça clau del futur Museu de l’Educació de Catalunya.
Des de l’AADIPA defensem que tornar a aixecar l’Escola del Mar al seu emplaçament original és un gest de memòria, educació i ciutadania amb mirada de futur. Recuperar-la significa preservar un patrimoni pedagògic i arquitectònic viu en significat i essencial per al desenvolupament del barri i de la ciutat de Barcelona.
Agraïm molt sincerament la participació de Mariona Genís i Marc Cuixart, així como l’interès i les aportacions del públic assistent, que van enriquir el debat i van reafirmar la vigència de l’Escola del Mar com a projecte col·lectiu i de ciutat.






🎥 Ja pots reviure la jornada “Recuperar l’Escola del Mar?”
Si no vas poder assistir-hi —o vols tornar a escoltar les intervencions— et convidem a veure el vídeo complet de la sessió, amb les aportacions de Mariona Genís i Marc Cuixart sobre patrimoni, pedagogia i ciutat.
